he

שחיקה רגשית: איך לזהות להתמודד ולפתור

בלוג
67
קטיה דורום
מומחית ביטוח
4 דקות לקרוא

אין לדעת מה יהיה מצבנו בעוד שנה או שנתיים, אבל כרגע נדמה שאנחנו כולנו במצב של פוסט טראומה, ואחד הסימנים הברורים לכך, זו שחיקה רגשית שמתבטאת גם בחוסר היכולת שלנו להכיל כרגע מצבים או מראות קשים, וגם חוסר הסבלנות שאנו מפגינים פתאום לקשיי היום-יום, שפעם היינו מתמודדים איתם בקלות.

לא צריך להיות מומחה גדול לבריאות הנפש, כדי לדעת ששחיקה היא מצב שלא באמת קשור למצב המדיני, הכלכלי או הפוליטי, אלא תוצאה של עומס מתמשך, שאולי מתחיל בגורמים חיצוניים, אבל מתפתח בעיקר בגלל סיבות אישיות.

הבעיה בשחיקה היא שאיננה מוגדרת כמחלה נפשית, אך היא משפיעה לרעה על הסובלים ממנה וגם עלולה להידרדר לבעיות נפשיות אחרות, אם אינה מטופלת כראוי. החדשות הטובות הן שלא תמיד יש צורך בטיפול או בתרופות: לפעמים שינוי בהרגלי החיים מסלק את השחיקה, ומפנה מקום לרגשות חיוביים יותר.

?איך לזהות שאתם או אדם קרוב אליכם חווה שחיקה נפשית

שחיקה היא מצב בו "נגמר הכוח" לדברים טריוויאלים בחיים שלנו, כמו עבודה למשל. דברים רגילים נראים פתאום מלחיצים, "גדולים עלינו", אין לנו כוחות לעשות אותם, כל דבר הופך להיות פרוייקט.

שחיקה נפשית לרוב מתבטאת כלפי חוץ בעצבנות ללא סיבה, התפרצויות ללא טריגר, והתנהלות מתוך תיסכול עצום. ההתנהגות של אדם הסובל משחיקה נפשית משתנה פתאום, וקשה להסתיר את זה. הוא מתקשה לקבל עליו אחריות בעבודה, הוא נראה עצוב או מדוכדך לעיתים קרובות וללא סיבה נראית לעין, התגובות שלו קיצוניות, ולא מותאמות למצב. הוא עלול להתפרץ על דברים שלכאורה לא אמורים לעורר סערת רגשות שכזו, ולהביך את מי שמולו או אתו בחדר. לפעמים, אנשים לא מודעים לכך שהם סובלים משחיקה, אך הם מתלוננים על מגוון בעיות בריאותיות שהם לא מקשרים לשחיקה, כמו למשל כאבי ראש או גב, בעיות עיכול, לפעמים אפילו נימול בידיים, צלצולים באוזניים ועוד. חלקם מספרים שאינם יכולים לישון בלילה או שהם מתעוררים כמה פעמים, קשה להם להתרכז בעבודה, הם נמנעים ממצבים חברתיים ועוד.

?כיצד להתמודד עם שחיקה רגשית

אדם הסובל משחיקה רגשית, חייב קודם כל להכיר במצבו ולהבין את המשמעות שלו, כדי שהוא יוכל להבין איך להתמודד אתו, ולא לחשוב שזה יעבור לבד. ההנחייה הזו נכונה גם עבור אנשים שמזהים שבני הזוג שלהם סובלים משחיקה רגשית – עליהם לעודד אותם לשנות הרגלי חיים מזיקים, לפנות לטיפול, לשיחות או לכל גורם מטפל שנראה להם, ולעשות מה שאפשר כדי להשתחרר מהרגשות הקשים שמאפיינים שחיקה.

יש כמה דברים שאפשר לעשות בטווח המיידי. לפעמים הם מזעריים, אך עוזרים מאוד להתמודד עם השחיקה:

בטווח המיידי – בקשו כמה ימי חופש וסעו לטייל, בארץ או בחו"ל. חפשו יעד שתמיד חלמתם להגיע אליו, ותמיד היו לכם תירוצים למה לא עכשיו. המשמעות של טיול כזה הוא לשבור את העגמומיות של השחיקה הרגשית, להפחית את העומס למינימום.

צמצמו שעות עבודה ככל שניתן, כמובן בלי שזה יפגע בכם. אם אתם נוטים להישאר בעבודה שעות מרובות, נסו לצאת קודם. רוב האנשים סובלים מעומס ושחיקה בגלל העבודה, במיוחד אם יש בה אווירה רעילה, אם היא חוזרת על עצמה או סיזיפית. נסו לארגן לעצמכם מדי פעם חצי יום חופש, בו תוכלו לעשות דברים שאתם אוהבים או אפילו סתם לנוח ולצפות בטלוויזיה.

נסו לעשות ספורט, אפילו לצעוד לעבודה ככל שניתן, או לרכב על אופניים.

ייתכן שאתם חשים מועקה ושחיקה כי אתם פשוט מנוצלים בכל מקום. בעבודה, בבית, אולי אפילו על ידי החברים. הבינו מה הגבולות שלכם, ושרטטו אותם באופן ברור. סרבו לכל בקשה מוגזמת, או כזו שהיא על חשבון המנוחה שלכם.

אמצו תחביב. זה גם יעניק לכם רגעים של הנאה שיגרשו את המועקה, וגם תוכלו להכיר כך אנשים חדשים ומלהיבים שיכניסו התרגשות לחיים שלכם.

יש דברים שמוסיפים לשחיקה, אך אין לנו ברירה ואנחנו חייבים להמשיך לעשות אותם. הפתרון הוא לנסות למצוא בתוכם רגעים בהם אנחנו יכולים ליהנות. למשל, הסעות לחוגי הילדים. לפעמים מדובר בהסעות יחסית ממושכות, בכל יום. אם לא הצלחנו למצוא פתרון כמו הסעות משותפות, אפשר לנסות לשלב איזה בילוי בבית קפה בין ההסעות, במיוחד אם אתם צריכים לחכות בחוץ שעה או יותר. מצאו מקום שבו תוכלו לשבת, לשתות קפה, לקרוא איזה ספר או סתם לגלוש.

וכמובן, אם המצב לא משתפר, גשו לשיחה עם פסיכולוג.

    נשארו לכם שאלות?
    אנחנו מוכנים לענות על הכל!
    קטרינה דורום
    מומחית ביטוח

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    אולי תתעניינו
    בלוג
    7 מרץ 2024
    ביטוח לנהגים צעירים: איך להשיג כיסוי משתלם
    בלוג
    7 מרץ 2024
    כיצד לבחור את פוליסת ביטוח החיים הנכונה
    שאלות נפוצות
    השאלות הפופולריות ביותר בנושא ביטוח בישראל
    ?כמה זמן לוקח לקבל ביטוח אונליין

    לאחר רכישת ביטוח באינטרנט, הפוליסה בדרך כלל מגיע לדואר האלקטרוני שלך בתוך 10 דקות.

    ?כיצד להצטרף לביטוח חיים

    אצלנו כל תכנית ביטוח מחושבת ספציפי לכל לקוח לפי דרישות ורצונות שלו. צרו קשר איתנו לבחירת פוליסה וכל התנאים המתאימים לכם ביותר.

    ?אילו פוליסות ניתן לרכוש באתר

    :מספר סוגים של פוליסות ביטוח זמינים לרכישה באתר שלנו

    1. ביטוח נסיעות לחו"ל
    2. ביטוח נסיעות לטיול לישראל
    3. ביטוח רכב חובה
    4. ביטוח רכב מקיף
    5. ביטוח רכב צד ג

     

    ?כיצד לבצע שינויים במדיניות

    כדי לבצע שינויים בפוליסה, אתה יכול לכתוב לנו בדואר info@ins-israel.co.il, המציין במכתב את מספר הפוליסה שלך ואילו שינויים יש לבצע.